Bun gasit!
Am recitit
articolul scris saptamana trecuta. Indemnam la ascultare si la
intelegere.
Nu stiu cat am pus
in practica acest indemn, insa, pentru a face lucrurile mai bine
saptamana care urmeaza, vom poposi asupta
aceluiasi subiect: ascultarea.
Daca
ma gandesc la cunostintele teoretice pe care le am despre
“ascultare”, “a asculta”, un concept despre care am invatat
atunci cand invam sa ascultam eficient, este “ascultarea activa”.
Astazi
am citit despre un concept si mai profund si mai concret al acestei
ascultari, mai mult decat active, in sensul in care “ascultare
activa” inseamna sa fii viu in ascultare, sa mai dai cate o
aprobare, “mhm”, sa dai din cap si altele.
Acest
concept este cel de ascultare empatica.
A
asculta cu scopul de a intelege. A reusi sa ajungi in papucii
celuilalt prin ascultare.
Daca
bine ma gandesc, se foloseste des, ca explicatie a empatiei, fraza “a
te pune in papucii celuilalt”. Nu m-am intrebat niciodata pana acum
“Cum ajung acolo?”
Si
acum inteleg ca pot sa ajung in papucii altcuiva, cu adevarat, doar
prin ascultare.
Altfel,
incercand sa ajung acolo imaginandu-mi, proiectand experienta mea
anterioara, gandindu-ma la mine, tot asupra mea sunt centrat si nu
voi incalta papucii bine.
Dar
ascultand, atent, punand intrebari pentru a intelege in detaliu, pot
sa ma sustrag de la experienta pe care am avut-o EU si sa raportez
lucrurile la experienta CELUILALT.
Covey
spune ca aceasta ascultare empatica reprezinta o depunere majora in
contul emotional. Ascultarea empatica autentica: sa ii permiti celui
din fata ta, fie el sot, sotie, parinte, copil, sef, angajat,
colaborator sa expuna ce se intampla in mintea, viata, inima,
gandurile, temerile sale. Sa cunosti foarte bine universul sau,
pentru a il putea intelege, in cele din urma. Pentru a il putea
influenta, in cele din urma, daca doresti sa faci asta, spre binele
sau.
“Pentru
a exercita o influenta, trebuie sa te lasi influentat.” (Covey,
2011, p.230)
Covey
considera nevoia de a fi ascultati si intelesi a oamenilor ca un aer
psihologic, de care oamenii au nevoie.
Oamenii
au nevoie sa fie intelesi – in anamneza pe care le-o face un medic.
Vor avea incredere in acel medic si in recomandarile sale daca se
simt intelesi.
Oamenii
au nevoie sa fie intelesi – inainte sa fie pedepsiti, judecati. Daca
se vor simti intelesi, vor intelege si ei rostul si utilitatea
pedepsei.
Oamenii
au nevoie sa fie intelesi – cand intampina o problema, inainte de a
fi evaluati.
Oamenii
au nevoie sa fie intelesi – inainte de a li se da responsabilitati
mai mari, inainte de a li se da bani mai putini, inainte de a li se
cere mai mult din resursele lor – personale, financiare sau de alt
fel.
Eu
am nevoie sa fiu inteleasa. Sunt sigura ca si tu ai aceasta nevoie –
nu in unul, ci in toate domeniile vietii tale.
Daca
recunoastem aceasta nevoie de a fi intelesi in noi, ar trebui sa
platim acest credit si in relatiile noastre interpersonale.
Mai
intai, sa intelegem. Si apoi sa sanctionam, sa emitem pareri,
judecati, sa cerem mai mult sau mai putin, sa ne suparam, sa suparam
pe altii.
Mai
intai, sa intelegem!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu