sâmbătă, 27 martie 2010

In loc de workshop-ul de astazi

Buna dimineata!

Astazi, ar fi trebuit sa tinem un workshop cu persoane ce se afla in cautarea unui job. Aveam prezentari pregatite in powerpoint si in drum spre birou, ma gandeam sa le fac o surpriza colegelor mele si sa vorbim liber, this time. Trebuie sa recunosc ca nu sunt prea multumit de felul in care interactioneaza candidatii, in general, cu noi si fix la problema asta ma gandeam indreptandu-ma inspre birou. Aveam chef sa ma cert cu cineva, asa ca am s-o fac astazi aici pe blog cu voi, persoane abonate la noi si followeri de pe facebook si nu numai.

Unde va este disponibilitatea?
Dupa cum probabil deja ati constatat, cautam pentru noi un Junior Sales, adica un reprezentant de vanzari. Profilul este simplu: permis de conducere, student in ultimul an de facultate (orice facultate) sau proaspat absolvent. Pana aici suna bine. Cred ca sunt cateva sute de oameni in Sibiu care indeplinesc aceste conditii. Acum hai sa facem lucrurile complicate. Ca sa fii Junior Sales, te-ar ajuta sa fii prezentabil, sa ai un scop in viata, sa fi citit in viata ta cel putin o carte despre vanzari, sa iti doresti sa-ti dezvolti reteaua ta de contacte, sa dezvolti relatiile pe care le ai cu oamenii alaturi de care lucrezi (clienti, prieteni samd.), sa ne inveti ceva atunci cand vii la interviul pentru acest job. E complicat? Noi nu l-am gasit inca, dar inca il mai cautam. Daca te pregatesti pentru un interviu cu noi pentru acest job, sper sa dai peste acest articol. Daca nu te intereseaza acest job, dar cauti un job, atunci sa te gandesti la criteriile de mai sus, toate tin de disponibilitate, disponibilitate de a face ceva in plus in viata asta, decat sa mergi acolo unde trebuie, acolo unde esti chemat de turma. Sper ca la urmatorul interviu, angajatorul sa treaca o bifa in dreptul lor in urma discutiei cu tine.

Aveti vreun scop cand va treziti de dimineata?
As fi inceput workshop-ul de astazi cu intrebarea asta, insotita de inca una: "De ce ati venit aici?". Cand am terminat facultatea, m-am angajat la Job Avantaj, lucrand cu oameni care aveau mult mai multa experienta decat mine, am avut multe de invatat de la ei. Si in dimineata asta, mi-am adus aminte de o intrebare pe care mi-au adresat-o mie sefii (fosti sefi) mei cand m-au angajat si o adresau si candidatilor pentru postul de junior recruiter (primul meu subaltern). Interviul incepea cu intrebarea asta. Ma simteam stanjenit un pic. Ii percepeam ca fiind agresivi. Acum imi dau seama ce intrebare importanta este si ce stupid era raspunsul pe care l-am dat eu si cel pe care il dadea fiecare candidat: "am venit pentru ca voi m-ati chemat." :))) (lashara!). Dar de ce e caraghios raspunsul? Va mai dau un exemplu care imi vine acum in minte si cu care pot sa fac o analogie mai simpla. Cand ma intalnesc dimineata cu prieteni care poate merg la serviciu, cumparaturi, facultate si ii intreb ce fac, ei imi raspund ca se plimba. E greu sa intelegi de ce se trezesc dimineata. Nu vad scopul, se bucura de ceea ce exista, ceea ce primesc. Si daca nu mai primesti nimic, ce faci? Un sfat, planifici, cauti oportunitati. Ai nevoie de un scop. Daca vii la workshop-ul nostru, fara un scop ... nu vei obtine mare lucru.

Cine este persoana care va priveste din oglinda? Va zambeste sau va cere ceva? Am fost la Brasov, ieri. Pe langa 2 intalniri cu clienti din zona, am mers si la un client pentru a-l asista la interviurile cu candidatii scurtlistati. Gabriela era cu clientul si noi asteptam in fata sediului si inainte de a ajunge la masina, asteptam primul candidat care nu gasea sediul si am fi vrut sa-l surprindem ratacit sa-i uram succes si sa-l directionam spre client. Am fost surprins sa vad un domn zambind, vesel. Mi-a transmis o atitudine pozitiva, cum rar gasesti. Nu cred ca era prea interesat de job, dar era vesel. A lasat o impresie puternica pentru client. Si acum ce legatura are povestea asta cu tine? E simplu. Tu cine esti? Un om care ofera ceva angajatorului sau esti un om care cere un job, are nevoie de bani, e in criza? Eu vreau sa lucrez cu oameni care ma ajuta, care imi ofera ceva. Tu ce ai avea de oferit unui angajator? Scrie lucrurile astea pe hartie. Fii coerent, evita sabloanele. Fii sincer, sapa in toata personalitatea ta si competentele tale pentru un raspuns si gandeste-te si la omul care sta in fata ta. Daca nu ai mare lucru de oferit, construieste. Cumpara o carte, citeste-o, putini o fac. Ma refer la o carte despre profesia ta, despre afaceri, despre management.

Am trezit ceva in tine? E ura? Frustrare? Simti ca eu nu te inteleg? Hai sa comunicam! Pe mine ma gasesti la adresa asta de e-mail catalin.vacon@jobconnect.ro si promit ca am sa-ti raspund :). Un weekend placut!

Bookmark and Share

2 comentarii:

  1. da ...foarte bun comentariul,,,dar ce faci cand nu te vrea nimeni?????din varii motive??

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Valeriu,
    Bine ai venit pe blogul nostru! Daca nu te vrea nimeni, iti pui intrebarea magica "De ce?", cel putin de 5 ori si atunci vei descoperi ce ai de imbunatatit. Daca nu te vrea nimeni pentru orice alt motiv mai putin unul din cele ce urmeaza: ai referinte foarte proaste (1), aplici la job-uri care nu se potrivesc deloc cu trecutul tau profesional (2), ai asteptari salariale pe care nu le poti justifica si argumenta (3), nu vrei sa lucrezi (4), atunci ai sanse mari sa gasesti un angajator care sa isi doreasca "sa-si uneasca destinul cu al tau". Te rog sa imi scrii un mail (catalin.vacon@jobconnect.ro) cu acele motive si asa poate te pot ajuta mai mult decat am facut-o prin acest articol. Il astept cu maxim interes :).

    RăspundețiȘtergere