vineri, 14 decembrie 2012

Aprecieri


Ai auzit de dusurile "scotiene"? Alternative, adica. Rece, cald, rece, cald... Imbunatatesc circulatia sangelui si te "calesc", ceea ce inseamna ca te fac mai puternic.

In articolul anterior Carnegie ne incuraja sa eliminam ceva inutil, cu consecinte negative de multe ori din stilul nostru de viata si din felul nostru de a fi. Da, iti amintesti bine. Era vorba despre critica.

In acest capitol, mergand pe principiul "Daca vrei sa elimini ceva negativ, nu lasa un loc gol, pentru ca se va intoarce; ci umple locul ramas gol cu ceva pozitiv, bun, constructiv.", Carnegie ne vorbeste despre apreciere, pe care o numeste "Marele secret al relatiilor interumane."

Ideea la care ma refer este sa inlocuim critica inutila cu aprecierea.

Este o chestiune de constientizare, obiectiv si perseverenta in a-l trai.

Cum devenim constienti ca aprecierea este o solutie? Un mijloc frumos si usor de a avea relatii sanatoase sau pentru a primi tot ce-i mai bun din oameni?

John Dewey vorbea despre dorintele oamenilor si scotea in evidenta o dorinta: "dorinta de a fi important". Toti ne dorim acest lucru si de fiecare data cand ni se recunosc meritele, cand ni se multumeste pentru ceva sau se observa diferenta pe care o facem, ne simtim bine si tendinta este de a persevera in lucrul pentru care am fost recunoscuti. Actorul Alfred Lunt marturisea:

"De nimic nu am mai mare nevoie decat de alimentarea stimei de sine."

Mai mult sau mai putin constient, toti cautam implinirea acestei dorinte. Nu toti la fel, ce-i drept. Dale Carnegie spune:

"Daca imi spui cum iti obtii sentimentul importantei de sine, iti voi spune ce fel de om esti. Acest aspect iti determina caracterul. E trasatura ta cea mai semnificativa."

Inca un lucru pe care trebuie sa il stim atunci cand decidem sa fim oameni care apreciaza este ca aprecierea nu inseamna lingusire. Din prea mult zel, sa nu pierdem esenta.
Cum le deosebim pe cele doua? Dale Carnegie spune ca singura diferenta intre ele este ca aprecierea este sincera, iar lingusirea nu.

Regele George al V-lea a avut un set de cinci maxime afisate pe peretii cabinetului sau din Palatul Buckingam. Una dintre ele afirma:

"Invata-ma sa nu ofer si sa primesc laude ieftine."

Daca imi doresc ca stima de sine a cuiva sa fie hranita, trebuie sa stiu ca e nevoie de sinceritate si ca aprecierea mea sa fie fondata.

Pe de alta parte, imi amintesc de o situatie in care mi-am retinut cuvintele de lauda la adresa cuiva, gandind: "Nu vreau sa ii mai alimentez stima de sine", pentru ca oricum era prea mare, iar motivul laudei nu imi parea unul extraordinar, pentru a considera lauda una fondata, cel putin din punctul meu de vedere. Dale Carnegie spune:

"Lingusirea inseamna sa ii spui celeilalte persoane exact ceea ce crede ea insasi despre ea. "

In acelasi context, poate ai auzit si tu sfatul care spune "Nu te teme de dusmanii care te ataca. Teme-te de prietenii care te lingusesc." Sunt momente in care nu este bine sa fim incurajati la a persevera intr-o chestiune.

Sper ca am reusit in cateva randuri sa aduc lumina reflectorului asupra necesitatii de a aprecia, intr-un mod sincer si ziditor pentru personalitatea celor cu care intram in contact.

Urmatorul pas este o alegere. Aleg sa fac din apreciere un mod de viata sau nu? Imi stabilesc aceasta tinta si ma las ghidat in cuvintele si purtarea mea de ea?

Ieri am citit ceva ce mi-a ramas in minte, cuvinte ale lui Ion Ratiu:

"Fa ceva pozitiv! Oricat de modest sau neinsemnat este ceea ce faci, fa-o in fiecare zi!"

Aceste cuvinte vin in sprijinul gandului meu de mai sus. Sa ne deprindem sa apreciem. Intai eu, pentru ca sunt singura persoana pe care pot sa o schimb, dar prin schimbarea mea pot influenta o schimbare in vecinul meu sau in mediul meu.

"Incearca sa lasi in urma ta mici scantei de recunostinta. Vei fi surprins de felul in care acestea vor aprinde mici flacari ale prieteniei ce te vor calauzi." Dale Carnegie

Care este tendinta? Dale Carnegie intreaba si raspunde tot el: "Ce fac oamenii obisnuiti? Daca nu le place un lucru, ei se rastesc la subordonati; daca le place, nu spun nimic." Ma gandesc de cate ori imi plac anumite lucruri sau poate chiar le apreciez in sinea mea la persoane din jur, dar nu le spun. Poate tine si de cultura, desi nu vreau sa caut scuze. Tine de mine sa verbalizez aprecierea pe care o simt inauntrul meu. Tine de mine sa ii spun unei persoane ca face o diferenta si ca aceasta se vede. De aceea Dumnezeu ne-a inzestrat cu gandire, cu simtire, dar si cu limbaj. Sa putem exterioriza ceea ce gandim / simtim.

Poate si noi gandim de multe ori in asentimentul stihului care spune:

"Odata am facut ceva rau si mi s-a amintit mereu/ De doua ori am facut bine, dar nimeni nu a spus nimic."

Ni s-a intamplat si noua, sunt convinsa. Pentru ca nu suntem inconjurati de doctori in psihologie sau in stiinte comportamentale. Nici parintii nostri, nici macar educatorii, profesorii sau sefii nostri nu sunt perfecti. Dar zic: "Ce mie nu-mi place, altuia sa nu-i fac."


"In relatiile interpersonale ar trebui sa nu uitam niciodata ca asociatii nostri sunt fiinte umane dornice de apreciere. E o moneda de schimb social pe care toata lumea o accepta cu bucurie." Dale Carnegie

Ma provoc si te provoc. Gandeste-te la aceste lucruri si fa un experiment. Aminteste-ti situatii in care ai oferit critica sau apreciere si fa o analiza a rezultatelor pe care le-ai obtinut. Apoi alege.

Dale Carnegie a gasit urmatoarele cuvinte si le-a decupat, apoi le-a lipit pe oglinda lui din baie:

"Voi merge pe acest drum o singura data. Prin urmare, orice fapta buna pe care o pot face si orice bunatate pe care o pot manifesta fata de alta fiinta umana trebuie sa o fac acum. Nu trebuie sa aman sau sa neglijez acest lucru, pentru ca nu voi mai trece din nou pe acest drum."

Te incurajez sa iti promovezi succesele si sa incurajezi pe ceilalti cititori cu rezultatele obtinute in urma experientelor in care ai apreciat. Exemple concrete, din trecut sau din prezent.

Iti multumesc si iti doresc spor la apreciat!  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu