miercuri, 7 octombrie 2015

Atitudinea de vânzător și interviul de angajare

Bine v-am găsit!

Timp de mai bine de un an am aflat împreună, săptămânal, noi informații legate de domeniul vânzărilor din cartea „Biblia Vânzărilor” de Jeffrey Gitomer.

Deși cartea este dedicată domeniul vânzărilor, opinia mea este că putem regăsi în paginile acestei cărți sfaturi utile pentru dezvoltarea noastră personală. Indiferent de domeniul în care activăm, ne vom întâlni cu situații în care ne vor fi utile câteva deprinderi ale unor buni agenți de vânzări. Atitudinea unui bun agent de vânzări este similară cu atitudinea oricărui om care își dorește să aibă succes și care se preocupă de oamenii din jurul lui.

Cred că fiecare dintre noi s-a prezentat sau urmează la un moment dat în viață să se prezinte la un interviu de angajare. În mintea mea aceste două situații, un proces de vânzare și etapele unui proces de angajare, se aseamănă mult. Pentru a avea succes este important să alocăm la fel de mult timp și atenție acestui proces, întocmai cum un bun agent de vânzări alocă timp posibilului client.

Primul pas este cunoașterea clientului sau în cazul nostru cunoașterea posibilului angajator. Tehnologia de azi ne ajută să avem multe informații la îndemână. Majoritatea companiilor au un site unde putem identifica informații utile despre istoricul companiei, activitatea desfășurată, echipă, etc. Este important să fim bine pregătiți, să ne informăm despre compania la care aplicăm și să încercăm să ne dăm seama dacă ne vedem și noi făcând parte din echipa respectivă. Dacă ne identificăm cu valorile lor, cu activitatea pe care o desfășoară, cu obiectivele lor.

După prima etapă urmează primul contact cu posibilul angajator sau cu posibilul client. Un agent de vânzări știe că primul contact este foarte important. Acest prim contact poate fi decisiv în relația viitoare. Fie că este o abordare telefonică, pe e-mail sau față în față, un bun agent de vânzări va fi pregătit pentru a face o impresie bună. În cazul unui proces de angajare această primă impresie este reprezentată în majoritatea cazurilor de un e-mail prin care ne anunțăm candidatura, un CV și eventual o scrisoare de intenție. Este important să scriem câteva cuvinte în e-mail-ul pe care îl trimitem companiei, un scurt mesaj, care să atragă atenția angajatorului. CV-ul poate fi asemănat cu o broșură pe care o trimitem posibilului client. La fel cum agenții de vânzări sunt atenți să realizeze o broșură care să stârnească interesul clientului, așa și noi, în calitate de candidați este important să acordăm atenție modului în care realizăm CV-ul. Este important ca informațiile să fie corect scrise, CV-ul să fie actualizat și redactat într-o formă care să denote profesionalism.

Următoarea etapă care se stabilește atât în cazul vânzărilor cât și în cazul unui proces de recrutare este interviul față în față sau întâlnirea cu posibilul client. În cadrul acestei întâlniri sunt importante câteva aspecte.

  • Atitudinea noastră. Este important să avem o atitudine pozitivă, să zâmbim, să arătăm interes față de persoana din fața noastră.
  • Prezentarea noastră. Gitomer scrie în cartea „Biblia vânzărilor” despre cum este bine să fie o prezentare de succes a unui bun agent de vânzări. Întocmai cum un bun agent de vânzări are o prezentare despre produs pregătită așa și noi putem să ne pregătim o prezentare a noastră care să fie interesantă și să atragă atenția. Am scris mai multe despre acest subiect aici.
  • Întrebările cheie. În cazul unui agent de vânzări, acesta trebuie să cunoască foarte bine informațiile pe care dorește să le afle de la posibilul client și atunci este important să se gândească la întrebările potrivite. La un interviu de angajare, noi suntem cei care răspund de obicei la întrebări. Însă este bine să avem și noi câteva întrebări pentru angajatori legate de lucrurile pe care le-am citit despre ei, sau despre postul pentru care candidăm.
  • Acțiunile viitoare. Agenții de vânzări obișnuiesc ca după întâlnirea cu un posibil client să trimită un mesaj în care să spună câteva cuvinte despre întâlnire și să stabilească următoarele acțiuni. La fel ca ei și noi în calitate de candidați putem trimite un mesaj persoanei cu care am susținut interviul în care să spunem feedback-ul pe care îl avem în urma întâlnirii și să ne arătăm interesul pentru următorii pași.

Un alt aspect important este networkingul. Agenții buni de vânzări participă la evenimente care le sunt adresate, sunt curioși să cunoască noi oameni și sunt vizibili. Dacă ne aflăm în căutarea unui loc de muncă este important să avem această atitudine de om de vânzări. Trebuie să fim atenți să observăm înaintea tuturor ce locuri de muncă noi apar, să discutăm cu persoane din domeniul în care ne dorim să activăm, să facem cunoscut faptul că ne aflăm în căutarea unui loc de muncă.

Vă invit să discutăm și alte aspecte din diferite domenii care se aseamănă cu vânzările în secțiunea de comentarii. Nu este neapărat necesar să lucrăm în acest domeniu pentru a fi un bun vânzător.

Fie că sunteți agent de vânzări, lucrați în relație cu oamenii sau doriți să vă dezvoltați personal vă invit să citiți articolele scrise pe baza acestei cărți și mai mult decât atât să citiți cartea în sine. Veți afla astfel și mai multe detalii interesante și folositoare.

Vă doresc succes și sa ne recitim cu bine data viitoare!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu