Bine
v-am găsit!
Timp
de mai bine de un an am aflat împreună, săptămânal, noi
informații legate de domeniul vânzărilor din cartea „Biblia
Vânzărilor” de Jeffrey Gitomer.
Deși
cartea este dedicată domeniul vânzărilor, opinia mea este că
putem regăsi în paginile acestei cărți sfaturi utile pentru
dezvoltarea noastră personală. Indiferent de domeniul în care
activăm, ne vom întâlni cu situații în
care ne vor fi utile câteva deprinderi ale unor buni agenți de
vânzări. Atitudinea unui bun agent de vânzări este similară cu
atitudinea oricărui om care își dorește să aibă succes și care
se preocupă de oamenii din jurul lui.
Cred
că fiecare dintre noi s-a prezentat sau urmează la un moment dat în
viață să se prezinte la un interviu de angajare. În mintea mea
aceste două situații, un proces de vânzare și etapele unui proces
de angajare, se aseamănă mult. Pentru a avea succes este important
să alocăm la fel de mult timp și atenție acestui proces, întocmai
cum un bun agent de vânzări alocă timp posibilului client.
Primul
pas este cunoașterea clientului sau în cazul nostru cunoașterea
posibilului angajator. Tehnologia de azi ne ajută să avem multe
informații la îndemână. Majoritatea companiilor au un site unde
putem identifica informații utile despre istoricul companiei,
activitatea desfășurată, echipă, etc. Este important să fim bine
pregătiți, să ne informăm despre compania la care aplicăm și să
încercăm să ne dăm seama dacă ne vedem și noi făcând parte
din echipa respectivă. Dacă ne identificăm cu valorile lor, cu
activitatea pe care o desfășoară, cu obiectivele lor.
După
prima etapă urmează primul contact cu posibilul angajator sau cu
posibilul client. Un agent de vânzări știe că primul contact este
foarte important. Acest prim contact poate fi decisiv în relația
viitoare. Fie că este o abordare telefonică, pe e-mail sau față
în față, un bun agent de vânzări va fi pregătit pentru a face o
impresie bună. În cazul unui proces de angajare această primă
impresie este reprezentată în majoritatea cazurilor de un e-mail
prin care ne anunțăm candidatura, un CV și eventual o scrisoare de
intenție. Este important să scriem câteva cuvinte în e-mail-ul pe
care îl trimitem companiei, un scurt mesaj, care să atragă atenția
angajatorului. CV-ul poate fi asemănat cu o broșură pe care o
trimitem posibilului client. La fel cum agenții de vânzări sunt
atenți să realizeze o broșură care să stârnească interesul
clientului, așa și noi, în calitate de candidați este important
să acordăm atenție modului în care realizăm CV-ul. Este
important ca informațiile să fie corect scrise, CV-ul să fie
actualizat și redactat într-o formă care să denote
profesionalism.
Următoarea
etapă care se stabilește atât în cazul vânzărilor cât și în
cazul unui proces de recrutare este interviul față în față sau
întâlnirea cu posibilul client. În cadrul acestei întâlniri sunt
importante câteva aspecte.
- Atitudinea noastră. Este important să avem o atitudine pozitivă, să zâmbim, să arătăm interes față de persoana din fața noastră.
- Prezentarea noastră. Gitomer scrie în cartea „Biblia vânzărilor” despre cum este bine să fie o prezentare de succes a unui bun agent de vânzări. Întocmai cum un bun agent de vânzări are o prezentare despre produs pregătită așa și noi putem să ne pregătim o prezentare a noastră care să fie interesantă și să atragă atenția. Am scris mai multe despre acest subiect aici.
- Întrebările cheie. În cazul unui agent de vânzări, acesta trebuie să cunoască foarte bine informațiile pe care dorește să le afle de la posibilul client și atunci este important să se gândească la întrebările potrivite. La un interviu de angajare, noi suntem cei care răspund de obicei la întrebări. Însă este bine să avem și noi câteva întrebări pentru angajatori legate de lucrurile pe care le-am citit despre ei, sau despre postul pentru care candidăm.
- Acțiunile viitoare. Agenții de vânzări obișnuiesc ca după întâlnirea cu un posibil client să trimită un mesaj în care să spună câteva cuvinte despre întâlnire și să stabilească următoarele acțiuni. La fel ca ei și noi în calitate de candidați putem trimite un mesaj persoanei cu care am susținut interviul în care să spunem feedback-ul pe care îl avem în urma întâlnirii și să ne arătăm interesul pentru următorii pași.
Un
alt aspect important este networkingul. Agenții buni de vânzări
participă la evenimente care le sunt adresate, sunt curioși să
cunoască noi oameni și sunt vizibili. Dacă ne aflăm în căutarea
unui loc de muncă este important să avem această atitudine de om
de vânzări. Trebuie să fim atenți să observăm înaintea tuturor
ce locuri de muncă noi apar, să discutăm cu persoane din domeniul
în care ne dorim să activăm, să facem cunoscut faptul că ne
aflăm în căutarea unui loc de muncă.
Vă
invit să discutăm și alte aspecte din diferite domenii care se
aseamănă cu vânzările în secțiunea de comentarii. Nu este
neapărat necesar să lucrăm în acest domeniu pentru a fi un bun
vânzător.
Fie
că sunteți agent de vânzări, lucrați în relație cu oamenii sau
doriți să vă dezvoltați personal vă invit să citiți articolele
scrise pe baza acestei cărți și mai mult decât atât să citiți
cartea în sine. Veți afla astfel și mai multe detalii interesante
și folositoare.
Vă
doresc succes și sa ne recitim cu bine data viitoare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu