marți, 29 ianuarie 2013

O picatura pentru galeata ta!


Bine v-am regasit dragi cititori ai acestui blog!

Revin in forta si plina de entuziasm pentru a va prezenta o carte foarte interesanta pe care am luat-o in mana cu cateva zile in urma. Deoarece mi-am promis mie insumi ca voi citi in fiecare saptamana cate un capitol, ma tine cu sufletul la gura de la o saptamana la alta, nerabdatoare sa trec la capitolul urmator. Cartea se numeste: “Cat de plina ti-e galeata? Strategii pozitive pentru munca si viata” si este scrisa de Parintele Psihologiei Pozitive, Donald O. Clifton.

Si, pentru ca orice lucru este mai bun in momentul in care este impartasit, m-am gandit ca, atat eu cat si fiecare dintre dumneavoastra, vom avea mult mai multe de castigat daca impartasim idei, ganduri pro sau contra legate de cele citite.

Asadar, in continuare, timp de 6 saptamani, fiecare zi de Marti o vom petrece analizand, disecand idei si despicand firul in 4 referitor la ideile prezentate in aceasta carte.

Marturisesc ca m-am simtit si mai mult atrasa de aceasta carte datorita faptului ca este scrisa de fondatorul curentului Psihologiei Pozitive, Don Clifton si nepotul sau, Tom Rath. Una dintre recenziile cartii, realizata de catre James C. Wright – Fost Purtator de Cuvant al Senatului S.U.A. - , suna in felul urmator: “Lumea ar fi mult mai buna daca FIECARE om din lume ar citi aceasta carte.” .

Si intr-adevar, tema acestei carti este bazata pe ideea ca fiecare dintre noi detinem o galeata invizibila, care este permanent umpluta sau golita, in functie de ceea ce spun altii despre noi sau comportamentul nostru. Cand galeata ne este plina, ne simtim extraordinar, insa cand aceasta se goleste, suntem deznadajduiti.

        La fel, avem permanent asupra noastra o cana invizibila, cu ajutorul careia umplem galetile celor din jurul nostru, vorbind sau actionand in asa fel incat sa le crestem starea de bine si sa le inmultim starile pozitive. In timp ce galeata celuilalt se umple cu ajutorul nostru, se umple si galeata noastra, simtindu-ne la randul nostru extraordinar!

Prin urmare, in fiecare moment al fiecarei zile, ne aflam in fata unei alegeri: putem fie sa ne umplem unul altuia galeata, fie sa ne bagam cana in galeata celui de langa noi. Este o optiune esentiala – o alegere care influenteaza profund relatiile cu semenii nostri, productivitatea muncii, sanatatea si fericirea.” (Tom Rath & Donald O. Clifton, p.14).

              Aceasta carte s-a nascut din dorinta de a diminua accentul pus pe studiul aspectelor negative din comportamentul oamenilor de catre psihologi. Timp de 5 decenii, Clifton si colegii sai au realizat milioane de interviuri, concentrandu-se cu preponderenta pe latura pozitiva a vietii oamenilor.

          In primul capitol al acestei carti sunt prezentate aspecte ale razboiului psihologic din Coreea si impactul devastator pe care l-a avut asupra victimelor. Nu vreau sa va rapesc placerea lecturarii acestui capitol, din acest motiv nu voi dezvalui mai multe acum, insa va invit cu mare drag sa cititi aceasta carte. Merita citita de orice om care isi doreste sa fie mai bun si sa imparta bucurii in jurul sau. Se aplica atat in viata personala, cat si in viata de cuplu sau in cea organizationala.

         Daca fiecare dintre noi am fi mai atenti la “galeata” celuilalt, inevitabil s-ar umple si galeata noastra. Trebuie sa ne largim orizontul fiecare dintre noi, sa ne deschidem mintea si sa lasam sa intre lucrurile bune, pozitive.

        E ciudat cum niciodata nu mi-am pus problema astfel. Facandu-l fericit pe cel de langa mine, voi fi si eu fericita la randul meu. Dar este evident! Cu cat imi doresc mai mult lucruri doar pentru mine, cu atat lucrurile respective se indeoarteaza de mine. Insa din momentul in care le impartasesc cu cei din jurul meu, cu atat am din ce in ce mai mult.

         Asadar dragi cititori, va trimit fiecaruia cate o picatura din galeata mea! Ma bucur si va multumesc pentru rabdare si imi doresc ca gandurile mele sa va aduca in fiecare zi (de marti) cate o picatura pentru galeata fiecaruia dintre voi!

         Pe curand!

4 comentarii:

  1. Multumesc! Primesc picatura si ma gandesc ca este al doilea gand de genul "Others first, me after" pe care il citesc in aceasta dimineata.
    La cat mai multi stropi de darnicie din resursele noastre, sa cada asupra celor din jur!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc si eu Ioana! E adevarat ce spun autorii si ce spui tu, intr-adevar e un lucru mare ca ceea ce ne face pe noi fericiti sa reprezinte fericirea si pentru cei din jurul nostru! Astfel ca, eu, de exemplu, nu pot fi pe deplin fericita daca vad ca cei din jurul meu sunt nemultumiti sau nefericiti si incerc sa aduc lucrurile pe un fagas care sa le aduca si lor fericirea! Asadar si eu recomand acelasi lucru: haideti cu totii sa incercam sa picuram fericire si in galeata celorlalti pentru ca fericrea noastra sa fie deplina! Multa fericire va doresc!

    RăspundețiȘtergere
  3. Iti multumesc frumos, Eliza pentru cuvintele tale frumoase! Stiu ca esti o persoana care ofera multe picaturi si umple multe galeti, atat in viata privata, cat si in viata profesionala! Este o bucurie sa impart biroul cu tine, sa ne umplem reciproc galetile cand sesizam ca se golesc!

    RăspundețiȘtergere
  4. Alexandra, sunt frumoase gandurile tale si ma incearca un sentiment pozitiv atunci cand le citesc! Faptul ca picuri stropi de fericire in jurul tau nu poate sa aduca decat pozitivism si bucurie atat, tie, cat si celor din jurul tau!

    RăspundețiȘtergere