marți, 6 august 2013

Deciziile ne determina destinul!

Titlul acestui capitol nu mai are nevoie de nicio descriere. Deja spune totul!

In fiecare zi suntem pusi in situatia de a alege intre doua sau mai multe alternative. Trebuie sa luam decizii!
Inca de la primul moment al zilei trebuie sa luam prima decizie: aman alarma ceasului inca 5 minute si sar peste micul dejun, sau ma trezesc, iau micul dejun si am grija de sanatatea mea. Apoi aleg daca voi merge la serviciu pe jos, cu masina sau cu atutobuzul. Aleg daca sa am o dispozitie buna, pozitiva, sau sa fiu morocanoasa si o companie nu foarte placuta. La serviciu, aleg intre mai multe task-uri, pe care le voi rezolva astazi. Seara, aleg intre mai multe optiuni de petrecere a timpului liber – imi petrec timpul cu familia, cu prietenii, cu persoana iubita, ma uit la un film sau ma culc devreme. Iar a doua zi, o iau de la capat.
Decizii, decizii, decizii!
Imi amintesc de un curs pe care l-am avut in facultate despre Teoria Jocurilor si Teoria Alegerii Rationale. Este un domeniu intens studiat si acum si a fost la fel de studiat si in Antichitate. Concluzia la care am ajuns este ca de cele mai multe ori, deciziile pe care le iau oamenii nu sunt deloc rationale, bazate pe scheme rationale de gandire.
Trebuie sa fim permanent constienti de faptul ca fiecare decizie pe care o luam ne va afecta viitorul. Unele intr-un mod pozitiv, altele nu. Este important sa cantarim foarte bine fiecare decizie luata si sa incercam sa vedem rezultatele inca inainte de a se intampla – sa vedem in perspectiva. Uneori este necesar sa ne asumam cateva riscuri, insa fara a face acest lucru cu siguranta nu vom castiga, poate chiar vom pierde totul.
In capitolul prezentat de Maxwell, acesta scrie despre “Pilda copiilor lui Israel” care, determinati de circumstante, de influenta negativa a celor zece spioni si de faptul ca nu au fost dispusi sa plateasca pretul, au luat decizia gresita de a nu intra in Canaan. Astfel, ei au considerat, ca multi dintre noi, de altfel, ca “daca eviti bataliile vietii, esti la loc sigur”, ocolind Canaanul si murind cu totii in pustie. “Au incercat sa isi salveze vietile, insa si le-au pierdut” (Maxwell)

Pe curand si la cat mai multe decizii intelepte!


Ioana

Sursa foto: aici

Un comentariu:

  1. Ma gandesc, Ioana, ca, mai mult decat faptul ca luam decizii irationale, ele se sprijina pe un model pe care fiecare dintre noi il reprezentam. Un model construit in ani si ani. Undeva, cineva istet cred ca scrie despre "Planul de zbor". Posibil sa fie nenea Bryan Tracy. Face o analogie cu avioanele care zboara in cea mai mare parte a lor cu setarea "pilot automat". Cam 90% din timp. La fel, oamenii traiesc cotidianul pe pilot automat si doar anumite momente mai importante necesita si implicarea reala a ratiunii vii. De aceea este vital sa stim sigur ca acele setari pe care le avem introduse in manualul pilotului automat sunt chiar cele potrivite unei vieti pe care ne-o dorim. Mai mult, daca analizam putin, cu acest pilot automat, traim azi ceea ce am programat ieri. Cati dintre oameni chiar stau si analizeaza si iau decizii pentru fiecare actiune pe care o fac? Si nu ma refer la automatismele evidente si naturale.
    Una peste alta, daca pentru 5 minute zilnic am analiza ce s-a petrecut cu noi in acea zi care tocmai s-a incheiat, cred ca, la un momendat, ziua care inca nu s-a trezit ar fi una de care am profita si am trai-o ca fiind ultima. Ireversibila este sigur! Deci e chiar ultima de acel tip, cum ziua de azi este ultima zi de 7 august 2013 pe care o vom fi trait!
    Cu ganduri bune si de bine,
    Marian

    RăspundețiȘtergere