Bun
găsit!
Se
spune în popor că ”Dumnezeu ne-a dat două urechi și o singură
gură pentru a asculta mai mult decât a vorbi.”
Nu
știu cât de mulți dintre noi ne conformăm acestei ”împărțiri”,
însă ascultarea este un subiect mult dezbătut și foarte important
în multe domenii, printre care și în domeniul vânzărilor.
Dale
Carnegie scrie:
Secretul
influențării oamenilor constă nu atât în faptul de a fi un bun
vorbitor, cât mai ales în acela de a fi un bun ascultător. În
tentativa lor de a-i face pe ceilalți să gândească așa cum
gândesc ei, majoritatea oamenilor vorbesc prea mult. Ar fi mai bine
să-i lăsăm pe ceilalți să spună tot ce au de spus. Ei știu mai
multe despre munca sau problemele lor decât dumneavaostră.
Puneți-le, deci, întrebări. Lăsați-i să vă spună câteva
lucruri. (Dale Carnegie, 2003, p.139)
Există
câteva niveluri ale ascultării și, pentru noi, cel mai important
este să ajungem să îl experimentăm pe ultimul, cel mai înalt. În
orice rol social am juca, ascultarea este importantă, din mai multe
motive. Te provoc să scrii la secțiunea ”Comentarii” un motiv
pentru care crezi că a asculta pe cel din fața ta este important,
în orice context. Sau poate chiar poți să dai un exemplu din
propria experiență, când ai realizat ceva sau ai eșuat, datorită
faptului că ai ascultat bine sau...nu.
Despre
nivelurile ascultării: în care mă regăsesc?
- Ignor – și aici sunt două variante, una cu plus și una cu minus: A învăța să ignor tot ce îmi poate distrage atenția de la ascultarea celuilalt, toți ceilalți stimuli care devin neimportanți în acel moment, sau ar trebui să devină pentru a asculta eficient. Varianta negativă se întâmplă atunci când ignorăm importanța discuției și nu acordăm celuilalt atenția pe care ar trebui să o acordăm.
- Mă prefac că ascult – nu doar că la sfârșit nu voi ști ce a vorbit, dar cel din fața mea își va da seama că mintea mea zboară pe alte câmpii.
- Ascult ca să pot răspunde – comunicarea devine, astfel, ca un joc de ping – pong, în care miza este ”cine câștigă”.
- Ascult ca să înțeleg – acesta este ultimul nivel și cel mai înalt al ascultării. Aceasta este ascultarea reală: eliminăm lucrurile care ne distrag atenția, chiar auzim ceea ce spune interlocutorul, oferim soluții și răspunsuri după ce ascultăm tot, nu înainte.
Dacă
nu ne regăsim întotdeauna la cel de-al patrulea nivel al
ascultării, avem un motiv de a exersa și a deveni mai buni în
acest domeniu și mai jos sunt câteva moduri în care putem exersa
această abilitate:
Concentrarea
permanentă a atenției:
Faptul
că în mod natural nu avem capacitatea de a ne concentra atenția
asupra unui singur gând mai mult de câteva secunde nu trebuie să
fie un obstacol în încercarea de a reuși. Ce nu reușim în mod
natural, reușim în mod voluntar, cu participarea voinței la
această activitate.
Receptivitatea
la cuvinte și stări sufletești:
În
spatele cuvintelor rostite se găsesc sentimente, care dau greutate
comunicării și de care un ascultător bun se poate folosi pentru a
înțelege mai bine lucrurile pe care le aude, contextele și
situația.
Evitarea
întreruperilor:
Interlocutorul
trebuie lăsat să vorbească până la sfârșit, chiar dacă avem
tendința de a tot întrerupe pentru a insera in discuție ideile
noastre, argumente sau contra argumente. Eventual, este bine să
notăm momentele în care am dorit să intervenim și, când ne va
veni rândul, să le pronunțăm, dacă mai este cazul.
Rezistența
în fața tentației de a filtra informațiile:
Prin
filtrarea informațiilor, pierdem o parte din imaginea de ansamblu.
Avem tendința de a auzi sau de a ne aminti doar ceea ce dorim sau
ceea ce ne place.
Rezumarea
mesajului:
După
ce interlocutorul a oferit toate informațiile, pentru a ne asigura
că am înțeles bine, este recomandat să rezumăm cele ce am
înțeles.
Autorii
cărții ”Tehnici de a vinde” se referă la capacitatea de a
asculta eficient ca la ”Știința de a asculta”. Poate că este
una dintre cele mai ușoare științe, însă și foarte rar
folosită.
Te
îndemn să faci uz de această știință și să observi cum
relațiile și discuțiile tale vor duce spre lucruri mai bune decât
până acum, dacă nu ascultai pentru a înțelege.
Un
final de săptămână plin de ascultare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu