vineri, 12 aprilie 2013

Intelegand oamenii


Bine te-am regasit, fidel cititor!

Sper din toata inima ca toate articolele scrise din tastatura mea sa iti fi prins bine, sa le fi pus la incercare. Pentru ca asa dovedim ceva ca fiind autentic, adecvat, real: prin testare.

Te-am incurajat intotdeauna sa impartasesti cu noi experientele in care ai urmat practic un sfat de la Dale Carnegie. Si din acest motiv, astazi voi impartasi eu ceva ce am testat si s-a dovedit a fi asa cum spun Secretele succesului.

Am avut intr-o zi de cumparat flori, pentru o doamna draga pe care doream sa o vizitez. Am iesit de la serviciu si am traversat strada, catre piata de flori. Acolo am inceput sa fiu asaltata de prima femeie care vindea flori. Am intrebat de preturi si am spus ca merg sa vad si la celelalte doua. Fiecare a incercat sa ma atraga, insa am ales-o pe cea din mijloc – pentru ca mi-a vorbit bland si calm. Cand i-am spus ce sa imi dea, m-a chemat "inauntru" – in spatele galetilor cu flori, unde avea o masa de lucru si unelte pentru a face buchetele. Ma uitam la ea in timp ce facea buchetul si i-am spus: "Ce mare lucru este sa stii sa aranjezi florile pentru un buchet. Ce diferenta intre a le lua pur si simplu si a le aranja frumos." Un comentariu simplu, pe care l-am facut in urma observatiei transformarii imaginii florilor. Dupa un minut, mi-a spus: "Du-te si ia-ti de acolo din fata si niste zambile. Am vazut ca te-ai uitat la ele. Mi-ai facut vanzare, m-ai laudat, esti draguta - du-te si ia-ti un buchetel de acolo din fata." A fost un moment in care am constientizat concret puterea cuvintelor si, specific, puterea aprecierii. Cum ne tot spunea Dale Carnegie? "Lauda, apreciaza, incurajeaza."

Iar puterea lectiei de astazi am experiementat-o deja, in unele aspecte.

Despre ce este vorba?

Are legatura si cu lectia trecuta, cu a te gandi la celalalt, la ce isi doreste, la motivele pentru care ar face un anumit lucru. De astazi suntem chemati la a ne gandi cum ne-am simti daca am fi in locul celuilalt: "Nu te condamn absolut deloc pentru ca simti ceea ce simti. Daca as fi in locul tau, m-as simti, fara indoiala, la fel."

Ideea este sa amanam o reactie "la cald", sa dormim o noapte inainte de a scrie o scrisoare si sa ne gandim la experientele, situatia, mediul de viata pe care l-a avut o persoana, inainte de a ii "spune cateva". Sa luam seama la ce inseamna lucrurile pentru acea persoana si sa incercam sa o intelegem. As merge chiar mai departe: Nu reusesc sa inteleg motivele pentru care o persoana actioneaza/ reactioneaza intr-un anumit fel? Cred ca s-ar simti cu adevarat apreciata si ar sti ca eu caut sa o inteleg, daca o abordez cu blandete si o intreb asupra lucrurilor pe care nu le inteleg.

Secretul este sa manifestam intelegere fata de ideile si dorintele celeilalte persoane.

Gata? Start!

Un sfarsit de saptamana primavaratic!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu