Bine te-am
regasit, stimate coleg de lectura si experimentare a lucrurilor
invatate de la vestiti autori pe care ii citim impreuna!
Sunt curioasa de
experienta ta cu ultimul articol. Eu mi-am amintit de el de multe ori
in aceasta saptamana care a trecut si am schimbat cateva lucruri in
programul meu si in organizarea mea, conform recomandarilor domnului
Covey.
Astazi continuam
aprofundarea acestui subiect si incercam sa gasim utilitati si mai
practice si mai dese in viata noastra.
Covey vorbea si in
paginile anterioare despre cateva generatii de “management al
timpului”.
Astfel, prima generatie de management nu cunostea notiunea de “prioritate”: “Oferea note si liste de evidente - “ce e de facut”, care puteau fi parcurse si generau sentimentul implinirii cand erau bifate, rand pe rand.
Ma gandesc ca
gasesc aceasta organizare primitiva si la mine, care sunt o persoana
iubitoare de liste si listute si zambesc satisfacuta de multe ori
cand am bifat si ducerea gunoiului si terminarea unui proiect de mult
inceput. Ca si cand ele ar avea aceeasi importanta!
In urmatorul rand,
Vocey ma defineste: “ineficace”! Productie putina, un stil de
viata care nu incurajeaza o productie mai buna.
A doua generatie
stapaneste ceva mai bine situatiile si nu este asa de mult manata de
influente/ situatii exterioare. Oamenii care actioneaza conform
ideologiei generatiei a doua acorda timp planificarii si anticipeaza
proiecte. Insa tot nu folosesc notiunea de “prioritate”.
Realizarile semnificative exista, dar sunt putine si tendinta este
spre planificare.
A treia generatie
este mai actuala si avansata din punctul de vedere al eficientei.
Valorile sunt identificate si luate in seama si exista stabilire de
obiective, care sunt stabilite in functie de prioritati, pe zile.
La acest “pe
zile” vede Covey o limitare a eficientei acestei generatii, pentru
ca este mai greu de perceput si de avut viziunea pe termen lung.
Exista prioritati,
dar sunt clasificate mai mult in functie de urgenta decat de
importanta, ducand la tendinta oamenilor de a se refugia in cadranul
IV. (neimportant – neurgent)
Covey aduce in
discutie nevoia unui instrument managerial, care sa ajute cu adevarat
la stabilirea prioritatilor si a activitatii, astfel incat cadranul
II sa ocupe mai mare parte din timp, generand, astfel, mai multe si
mai bune rezultate care conteaza – care implinesc obiectivele
propuse.
“Obiectivul
managementului cadranului II este de a ne organiza in mod eficace
viata – dintr-un centru de principii sanatoase, cu misiunea noastra
mereu prezenta in minte, concentrandu-ne pe urgente, dar si pe
aspectele importante si mentinand echilibrul intre sporirea
productiei si capacitatea noastra de productie.” (Covey, 2011, p.
146)
![]() |
Sursa foto: Apasa |
Sunt enumerate 6
conditii care trebuie satisfacute de noi, cei care vrem sa ne
organizam in cadranul II:
- Coerenta: crearea unei unitati intre viziunea si misiunea noastra,intre roluri si obiective; intre prioritati si planuri, intre dorinte si disciplina. Este importanta prezenta unei declaratii de misiune, care sa ne fie mereu sub priviri.
- Echilibru: Intre diferitele roluri, astfel incat sa nu neglijam aspecte importante cum sunt sanatatea, familia, pregatirea profesionala, dezvoltarea personala; sau altele care sunt importante pentru noi.
- Centrarea pe cadranul II: Covey recomanda organizarea saptamanala a timpului. Cheia este aceea de stabili care activitati sunt prioritare, nu de a da prioritate proiectelor pe care le avem.
- O dimensiune umana: Sa ne raportam la oameni, nu la planificari. Sa gandim timpul in functie de eficacitatea sa in relatiile interumane.
- Flexibilitate: Instrumentul de planificare sa fie slujitorul, nu stapanul nostru. El trebuie realizat conform stilului nostru de viata, conform trebuintelor si particularitatilor pe care la avem.
- Portabilitate: Sa fie usor de manuit, de transportat. Sa avem mereu la indemana datele importante.
Nu stiu daca
observi, dar, asa cum acum cateva saptamani am invatat sa redactam o
Misiune Personala, asa invatam acum sa ne creem un instrument
eficient de managament al timpului, care sa ne ajute sa fim in
cadranul II, de unde vom genera cele mai multe rezultate si de unde
vom incheia cu succes proiectele de care ne ocupam.
Pe data viitoare,
Sa fim eficienti!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu