vineri, 1 noiembrie 2013

Doua creatii - care iti poarta semnatura?

Incepe cu gandul la final, a doua deprindere din cartea lui Covey, are la baza princpiul conform caruia "toate lucrurile sunt create de doua ori".

Vorbim, astfel, despre doua creatii: 
Prima creatie are loc la nivel mental, implicand planificarea, imaginarea, visarea, schitarea. 
A doua creatie are loc in plan fizic. 

Prima creatie face ca a doua creatie sa fie posibila cu mai putin consum de energie si mai putina cheltuiala.

Suntem responsabili de ambele creatii – ai cunoscut persoane care planuiesc, viseaza dar nu mai ajung sa infaptuiasca ce au planuit? Da, si eu si am cunoscut si persoane care, fara a se gandi inainte, trec la fapte si fie strica totul din prima, fie strica putin cate putin, pana ajung la ce si-au propus.

Niciuna dintre atitudini nu este dezirabila.

Asemenea tamplarului, trebuie sa masuram de doua ori si sa taiem, o data.

Se ridica o problema: Prima creatie este a mea sau a altcuiva? Atunci cand este vorba despre viata mea, ar fi bine ca lucrurile pe care le fac sa izvorasca din principiile si convingerile mele si sa fie mai putin influentele mediului, ale societatii sau ale anumitor figuri de autoritate din viata mea.

Ajungem din nou la convingeri. Imi pare ca intreaga carte se invarte in jurul promovarii acestora. Cat sunt de importante. Chiar in acest capitol, Covey spune ca ele actioneaza ca o busola interioara. Cand te afli intr-o situatie noua, neprevazuta, de unde stii cum sa actionezi, ca sa fie bine?
Va fi bine, daca te vor ghida convingerile, care sunt stabile si care pot stabiliza lucrurile si pot, cred, aduce un echilibru in viata noastra si nu doar atat, dar ele vor mentine directia inspre care ne-am propus, intr-un moment de liniste si luciditate, sa ne indreptam viata.

Nu stiu daca am mai pus aceasta intrebare: Noi doi, tu si cu mine, avem aceasta busola interioara? Acest set de convingeri si principii care reprezinta drumul inspre viata pe care ne-am propus-o?
Mai functioneaza? Ma gandesc ca ignorata in randuri repetate, nefolosita, va rugini si nu va mai functiona bine. Pentru ca toate lucrurile pe care nu le repetam, le uitam.





Convingeri, principii. Pe ce zid ai sprijinit scara vietii tale? 

Te invit in acest sfarsit de saptamana 
sa te gandesti la acest lucru. Acum, cat zidul nu a inceput inca a se surpa. :) 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu