Am
inceput saptamana trecuta a trece in articol "fisa postului unui
sef" si recomandari despre cum poate acest sef sa devina un
lider.
Am
vorbit despre reprosuri. Astazi vom vorbi despre: Cum sa
critici fara sa atragi resentimentele celorlalti.
De
multe ori ne gasim in situatia de a atrage atentia cuiva cu privire la
o greseala. Si acest lucru se intampla din ce in ce mai des o data cu
trecerea timpului, dezvoltarea rolului social/ profesional pe care il
avem: cand devii parinte, cand esti promovat ca team leader, cand
conduci o mana de oameni, cand te afli in fata a 20 de copii, cand
esti responsabil de anumite rezultate.
Oamenii
nu sunt perfecti; noi nu suntem perfecti. Dar tindem spre crestere si
dezvoltare. Astfel, este benefic sa ne atragem atentia unii altora
asupra celor ce le putem face mai bine. Lucrurile sunt simplu de
discutat, dar greu de infaptuit; deseori oamenii sunt raniti in urma
acestor atentionari, in urma criticilor despre activitatea/ tinuta/
prezenta/ atitudinea/ aspectul lor.
Scopul
nu este acela de a invata sa nu mai criticam/ atragem atentia, ci
este acela de a nu ii lasa pe cei atentionati raniti.
Si
o modalitate, recomandata de Dale Carnegie in acest capitol, de a
atinge acest scop este de a atrage atentia indirect asupra
comportamentului pe care il dorim schimbat.
Capitolul
ofera o varietate de exemple pe acest subiect si ofera o intelegere
mai clara a subiectului.
Un
exemplu care imi place este cel al lui Charles Schwab, magnat
american in domeniul industriei otelului:
Charles
Schwab se afla intr-una din otelariile sale cand s-a intalnit cu
cativa angajati care fumau. Chiar deasupra capului lor era un semn
care spunea "Fumatul interzis". El s-a indreptat catre
barbati , a dat fiecaruia dintre ei cate un trabuc si a spus:
"Baieti, as aprecia daca ati fuma trabucurile astea afara."
Oamenii erau constienti ca el stia ca ei incalcasera o regula si l-au
admirat pentru ca nu a spus nimic despre asta, ca le-a oferit un mic
cadou si i-a facut sa se simta importanti."
Ce
as fi facut eu in locul lui Schwab? Ce atitudine adopt atunci cand
semnalez o neregula? Si nici macar nu am propria mea otelarie.
Este
o vorba care spune : "Follow your leader." Cine este
liderul tau? Pe urmele cui calci? Si – mai important: Cine calca pe
urmele tale?
Sergentul
Harley Kaiser, catre un grup de ofiteri care incalcau regula
frizurii:
"Domnilor,
sunteti lideri. Veti fi eficienti in cea mai mare masura atunci cand
veti conduce prin puterea exemplului. Trebuie sa fiti un exemplu de
urmat pentru soldatii vostri."
![]() |
Sursa foto: Aici. |
Trebuie
sa fim un exemplu de urmat pentru angajatii nostri.
Trebuie
sa fim un exemplu de urmat pentru elevii nostri.
Trebuie
sa fim un exemplu de urmat pentru copiii nostri.
Trebuie
sa fim un exemplu de urmat pentru cei carora le oferim consiliere,
mentorare, sfaturi, servicii.
Nu
trebuie sa fim lideri. Doar daca vrem ca cei care calca pe urmele
noastre sa fie eficienti.
Numai
bine!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu