Stimate
cititor,
Te-as
intreba, in acest moment, ce parere ai despre cartea lui Dale
Carnegie pe care o studiem de 23 de saptamani.
“Secretele
succesului”
Am obtinut intai cheia pentru primul nivel al acestei
impozante constructii: Succesul. Prima cheie ne-a descuiat taine
fundamentale - ale comportarii noastre in lume. Pentru ca fi-vom ce
vom fi, in primul rand, suntem oameni si toti plecam de pe acelasi
pamant, chiar daca fiecare ne indreptam vietuirea catre sfere
diferite.
Apoi,
am primit cheia abilitatii de a ne face placuti – pentru ca trairea
noastra sa ne fie placuta, avem nevoie de oameni in jur care sa ne
placa si care sa ne faca bine si nu rau in zilele vietii noastre.
A
treia cheie, cea pe care am predat-o saptamana trecuta, are legatura
cu moduri de a transmite/ transfera din gandirea noastra, ideile
noastre, celor din jur. Adica, pe langa faptul ca traim si traim
frumos, sa avem si impact in jurul nostru.
A
patra cheie, de la ultimul etaj al constructiei Succesului, are
legatura exact cu partea de sus a unui corp – cu capul: Cum sa fii
un lider adevarat.
Ei bine,
lucrurile sunt din ce in ce mai grele. La etajul 4 e mai greu de
ajuns decat la unul inferior. Ca si lider, responsabilitatea creste
si trebuinta de a sti si de a respecta secretele deschise cu
celelalte chei, este mai mare, imperios necesara.
Deci,
Cum sa fii un lider adevarat? Cum sa schimbi oamenii fara sa ii
ofensezi sau sa le provoci resentimente?
Si
de acum vom accesa lucruri care ne sunt deja cunoscute in mare sau in
mic, din capitolele anterioare.
Urmatoarele
capitole se refera fiecare la un punct din "fisa postului unui sef" si
dezvaluie cum acesta se poate transforma, din sef, in lider.
Astazi
citim despre reprosuri si cum sa le facem pentru a obtine feedback
pozitiv.
Imi
place foarte mult imaginea pe care o foloseste autorul pentru a
descrie acest lucru:
Un
barbier care are un client, pentru a-l barbieri. Cred ca cei care ati
avut aceasta experienta stiti cum, probabil, actul de a barbieri = a
da cu lama pe fata, trebuie sa fie unul neplacut, care lasa si urme
neplacute pe fata clientului.
De
aceea, pentru a avea un client multumit si cu ten fin si curat,
barbierul foloseste spuma de ras. Da, spuma de ras a fost inventata
pentru a preveni efectele neplacute ale inlaturarii parului nedorit
de pe fata.
Daca
disecam si comparam cele doua actiuni – a barbieri si a face un
repros, sunt foarte asemanatoare.
![]() |
Sursa foto: Aici |
Atunci
cand ii facem un repros cuiva, il facem pentru a schimba acea
persoana; in viziunea noastra, vrem sa il facem mai frumos, mai bun,
mai apt. Asa-i ca asa-i? Adica vrem sa ii dam cu lama pe piele.
Dar
sa nu uitam! S-a inventat spuma de ras. Adica ceva pufos, spumos,
care sa dea senzatia de placut. Un lucru, insa, as vrea sa notez:
spuma e reala, nu e doar un placebo. Asa sa fie si cuvintele spumoase
si placute pe care le aplicam unei persoane inainte de a-i da cu
reprosul: reale, izvorate dintr-o inima sincera si neprefacuta. Doar
asa vom inlatura (in foarte multe cazuri) efectul negativ al
reprosului adus.
"E
mereu mai usor sa ascultam un lucru neplacut dupa ce am primit o
lauda pentru calitatile noastre" sau pentru rezultatele pe care le
avem, este de parere Dale Carnegie.
Sa
incercam, sa probam si daca este bun sfatul, atunci sa asimilam
purtarea intre deprinderile noastre.
Aplicatie:
Pentru
o intelegere mai clara si mai profunda, as face o demonstratie; sau o
poti face chiar tu acasa. Incearca inlaturarea unei portiuni de par de
pe mana cu o lama de ras. Vezi ce ramane in urma si cum se comporta
in timp. Pe cealalta mana, incearca acelasi lucru, cu spuma de ras
aplicata intai. Observa singur diferentele si aminteste-ti-le data
viitoare cand ai de facut un repros.
O
alta metoda este sa te gandesti cum iti place tie sa primesti
reprosuri si sa ai grija ca ce tie nu-ti place, altuia sa nu-i faci.
Spor!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu