vineri, 17 mai 2013

Cum sa te transformi din Sef in Lider - 1


Stimate cititor,

Te-as intreba, in acest moment, ce parere ai despre cartea lui Dale Carnegie pe care o studiem de 23 de saptamani.

Secretele succesului”

Am obtinut intai cheia pentru primul nivel al acestei impozante constructii: Succesul. Prima cheie ne-a descuiat taine fundamentale - ale comportarii noastre in lume. Pentru ca fi-vom ce vom fi, in primul rand, suntem oameni si toti plecam de pe acelasi pamant, chiar daca fiecare ne indreptam vietuirea catre sfere diferite.
Apoi, am primit cheia abilitatii de a ne face placuti – pentru ca trairea noastra sa ne fie placuta, avem nevoie de oameni in jur care sa ne placa si care sa ne faca bine si nu rau in zilele vietii noastre.
A treia cheie, cea pe care am predat-o saptamana trecuta, are legatura cu moduri de a transmite/ transfera din gandirea noastra, ideile noastre, celor din jur. Adica, pe langa faptul ca traim si traim frumos, sa avem si impact in jurul nostru.
A patra cheie, de la ultimul etaj al constructiei Succesului, are legatura exact cu partea de sus a unui corp – cu capul: Cum sa fii un lider adevarat.

Ei bine, lucrurile sunt din ce in ce mai grele. La etajul 4 e mai greu de ajuns decat la unul inferior. Ca si lider, responsabilitatea creste si trebuinta de a sti si de a respecta secretele deschise cu celelalte chei, este mai mare, imperios necesara.
Deci, Cum sa fii un lider adevarat? Cum sa schimbi oamenii fara sa ii ofensezi sau sa le provoci resentimente?

Si de acum vom accesa lucruri care ne sunt deja cunoscute in mare sau in mic, din capitolele anterioare.

Urmatoarele capitole se refera fiecare la un punct din "fisa postului unui sef" si dezvaluie cum acesta se poate transforma, din sef, in lider.

Astazi citim despre reprosuri si cum sa le facem pentru a obtine feedback pozitiv.
Imi place foarte mult imaginea pe care o foloseste autorul pentru a descrie acest lucru:

Un barbier care are un client, pentru a-l barbieri. Cred ca cei care ati avut aceasta experienta stiti cum, probabil, actul de a barbieri = a da cu lama pe fata, trebuie sa fie unul neplacut, care lasa si urme neplacute pe fata clientului.
De aceea, pentru a avea un client multumit si cu ten fin si curat, barbierul foloseste spuma de ras. Da, spuma de ras a fost inventata pentru a preveni efectele neplacute ale inlaturarii parului nedorit de pe fata.

Daca disecam si comparam cele doua actiuni – a barbieri si a face un repros, sunt foarte asemanatoare.

Sursa foto: Aici 

Atunci cand ii facem un repros cuiva, il facem pentru a schimba acea persoana; in viziunea noastra, vrem sa il facem mai frumos, mai bun, mai apt. Asa-i ca asa-i? Adica vrem sa ii dam cu lama pe piele.

Dar sa nu uitam! S-a inventat spuma de ras. Adica ceva pufos, spumos, care sa dea senzatia de placut. Un lucru, insa, as vrea sa notez: spuma e reala, nu e doar un placebo. Asa sa fie si cuvintele spumoase si placute pe care le aplicam unei persoane inainte de a-i da cu reprosul: reale, izvorate dintr-o inima sincera si neprefacuta. Doar asa vom inlatura (in foarte multe cazuri) efectul negativ al reprosului adus.

"E mereu mai usor sa ascultam un lucru neplacut dupa ce am primit o lauda pentru calitatile noastre" sau pentru rezultatele pe care le avem, este de parere Dale Carnegie.

Sa incercam, sa probam si daca este bun sfatul, atunci sa asimilam purtarea intre deprinderile noastre.

Aplicatie:
Pentru o intelegere mai clara si mai profunda, as face o demonstratie; sau o poti face chiar tu acasa. Incearca inlaturarea unei portiuni de par de pe mana cu o lama de ras. Vezi ce ramane in urma si cum se comporta in timp. Pe cealalta mana, incearca acelasi lucru, cu spuma de ras aplicata intai. Observa singur diferentele si aminteste-ti-le data viitoare cand ai de facut un repros.

O alta metoda este sa te gandesti cum iti place tie sa primesti reprosuri si sa ai grija ca ce tie nu-ti place, altuia sa nu-i faci.

Spor!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu