Bun
găsit!
Am
revenit pentru a plăti datoria pe care am făcut-o când am scris că
data viitoare vom discuta despre prima întrevedere pe care o avem cu
un posibil client.
Sunt
câteva lucruri pe care trebuie să le ştim şi pe care trebuie să
le aplicăm pentru a crea relaţii amiabile cu persoanele cu care
discutăm. Despre acestea, în rândurile de mai jos.
Priveşte
situaţiile din perspectiva altora,
a posibililor clienţi de data aceasta.
Autorii
oferă câteva exemple prin care ilustrează acest sfat. Un lucru
care mi-a atras atenţia a fost sfatul unui „reprezentant păţit”
de a ne gândi, în relaţiile dificil de stabilit, cine din compania
respectivă va beneficia cel mai mult de produsele/serviciile
noastre. În exemplul dat, persoana în cauză era persoana care
trebuia să se trezească noaptea şi să meargă la fabrică atunci
când apăreau defecţiuni. Ea era în mod direct interesată ca
utilajele să funcţioneze mai bine şi să nu se mai strice, pentru
ca să nu mai fie nevoită să se trezească noaptea pentru a remedia
situaţia.
Fii
sincer interesat de ceilalţi
– de oamenii către care se îndreaptă activitatea ta.
Aminteşte-ţi
mereu că în spatele unei funcţii se află un om. Nu te mai gândi
la comisioane, gândeşte-te doar la modul în care poţi ajuta
persoana respectivă.
Asigură
un început plin de amabilitate.
Chiar
dacă discutaţi situaţii dificile, păstraţi tonul pozitiv al
discuţiei.
Zâmbeşte
–
un sfat deloc nou. Gest valabil şi uşor de înţeles în orice
limbă, acesta trebuie să exprime încântarea pe care o ai pentru
că te-ai întâlnit cu persoana respectivă.
![]() |
Sursa foto: Aici |
Fă-l
pe celălalt să se simtă important, în mod sincer.
Principiu
despre care am discutat sşi pe vremea când studiam „Secretele
succesului” de Dale Carnegie.
Vorbeşte
raportat la ceea ce îl interesează pe celălalt.
Nu
plictisi vorbind doar despre experienţa şi persoana ta. Fă
referire la interesele sale.
Lasă-l
pe celălalt să vorbească mai mult.
În
acest fel te asiguri că nu se va plictisi :)
Amabilităţile
– mă refer la „spargerea gheţii”, trebuie să dureze cam 2-3
minute, însă depinde de client. Trebuie să ne adaptăm lui şi să
facem în aşa fel încât să fie ei confortabili. Poate unii chiar
vor să sară peste această etapă şi unii să o lungească.
Ce
mai este de reţinut aici este că amabilităţile diferă de la o
cultură la alta şi dacă ai de-a face cu clienţi din culturi
diferite, asigură-te că ştii care este perspectiva lor cu privire
la amabilităţi.
De
la faza amabilităţilor la faza în care discutăm afaceri putem
trece în trei moduri:
- prin tehnici de captare a atenţiei;
- prin declaraţii de credibilitate;
- prin declaraţii privind motivul discuţiei.
Despre
primele două am discutat în capitole anterioare.
Despre
a treia, sunt câteva lucruri pe care trebuie să le ştim:
O
putem folosi atât în discuţia telefonică anterioară întâlnirii,
cât şi în timpul întâlnirii.
Există
trei elemente esenţiale pe care trebuie să le cuprindă:
a)
un beneficiu concret pentru client, legat direct de întâlnire –
motivul pentru care are de câştigat în urma discuţiei;
b)
un rezumat/ o prezentare a obiectivelor întâlnirii – notarea
punctelor care vor fi discutate. Să îl întrebăm şi pe client
dacă vrea să aăugă ceva pe listă.
c)
o întrebare prin care ceri permisiunea de a trece la primul punct de
pe listă realizată.
Autorii
oferă exemple de astfel de declaraţii şi te invit să le citeşti
şi să te inspiri din ele pentru întâlnirile tale.
Din
momentul în care începem discuţiile „de afaceri”, urmează
alte lucruri de care trebuie să fim conştienţi şi de care să ne
folosim pentru a face din întâlnire o situaţie câştig –
câştig.
Despre
următoarele etape din prima întrevedere, săptămâna viitoare.
Îţi
mulţumesc pentru timpul acordat!
Cum
să te porţi la prima întâlnire de...afaceri :)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu