Te salut cu
convingere și mă bucur dacă următoarele câteva minute le vei
petrece parcurgând articolul de astăzi.
Avem un subiect
interesant, care face parte din viața de zi cu zi a fiecăruia
dintre noi. Bine, e parte și din vânzări, chiar una foarte
importantă. Precede fix vânzarea și este, cum poate ți-ai dat
seamna, partea de negociere.
Îmi place moto-ul
acestui capitol:
Când
tratăm cu oamenii, să ne amintim că nu avem de-a face cu ființe
care gândesc rațional, ci cu ființe care reacționează emoțional,
sunt frământate de prejudecăți și mânate de mândrie și
vanitate.
Dale
Carnegie
Este posibil ca
fiecare dintre noi să avem experiențe, felurite, în ”ale
negocierii”.
Cunosc oameni care
sunt încântați când se află într-o astfel de situație și o
transformă aproape într-un joc.
Dar cred că sunt
și oameni care nu au avut ocazia și nici plăcerea să dezvolte
aptitudini și abilități, chiar pasiune pentru negociere.
Însă, printre
oricare dintre cei de sus ne-am număra, sunt situații în care fie
că ne place, fie că nu, trebuie să ne implicăm în acest ”joc”
și să negociem. Și de ce să nu o facem cât mai bine? Șansele
pentru a negocia bine ni le putem crește de pe acum, aflând
informații și primind ponturi legate de negociere.
De la autorii
cărții ”Tehnici de a vinde” am învățat că ”o negociere
reușită este o experiență pozitivă pentru toți cei implicați.”
(Carnegie & Associates, 2003, p. 221)
Și faptul că
ajungi într-o situație de negociere înseamnă că cineva vrea (să
cumpere) ceva de la tine. Ceea ce este îmbucurător, nu?
![]() |
Sursa foto: Aici |
Se pune
întrebarea, atunci, cum să procedăm astfel încât să ieșim toți
câștigați?
Mai jos enumăr
câteva sfaturi pe care le oferă autorii:
- Pregătește-te pentru negocieri culegând informații.
- A negocia înseamnă a rezolva problemele și a ajunge la un acord.
- Oricine poate să învețe să negocieze bine.
- ”A câștiga” înseamnă a atinge obiectivele cele mai importante, nu a înfrânge cealaltă tabără! (Mi se pare foarte importantă această afirmație, pentru că mulți oameni înțeleg greșit negocierea, exact ca pe o bătălie în care cineva trebuie să câștige și dacă nu câștigă, atunci pierde.)
- Străduiește-te să soluționezi conflictele.
- Folosește o strategie de colaborare, de rezolvare a problemelor.
- Nu uita că o problemă apărută în timpul negocierilor poate avea mai multe soluții.
- Informează-te cât mai temeinic în legătură cu clientul, în așa fel încât să poți anticipa și răspunde la solicitările acestuia.
- Pune întrebări ca să afli ce vrea cu adevărat clientul.
Nu putem controla
comportamentul clientului, însă putem controla și pregăti
comportamentul, atitudinea, argumentarea, prezentarea, negocierea
noastră.
Când a fost
ultima dată când a trebuit să negociezi ceva? A fost o experiență
plăcută? Ți-ai atins obiectivele?
Am avea și noi de
câștigat dacă ai împărtăși cu noi experiențele tale legate de
negociere sau chiar lecțiile învățate despre acest subiect de-a
lungul timpului.
Îți mulțumesc
pentru citire și îți doresc un weekend plăcut, cu experiențe
constructive pe termen lung, chiar etern, dacă se poate!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu