vineri, 3 octombrie 2014

Semnalele de cumpărare și cum le folosim pentru a ne apropia de luarea unui angajament

Bine te-am găsit!

E toamnă, e un nou început de sfârșit pentru natură, e un an nou universitar pentru cei care se pregătesc pentru viață, e o nouă perioadă care poate deveni plină și rodnică pentru fiecare dintre noi, inclusiv pentru cei din domeniul vânzărilor.

Astfel că vom continua cu incursiunea noastră în procesul de vânzare și vom studia în continuare Manualul de vânzări redactat de Dale Carnegie & Associates.

În ultimul articol publicat am descris câteva modalități prin care putem prezenta oferta către posibilul client, cu care am ajuns într- o fază destul de avansată, dar nu la sfârșit încă.
Deși avansați în procesul de vânzare, nu putem încă respira ușurați.

După ce facem prezentarea, urmează evaluarea poziției clientului. Această evaluare ne poate duce la concluzia că persoana de decizie nu este decisă să ia un angajament.

Pentru a fi pregătiți pentru concluzia evaluării, este indicat să fim atenți, în etapele anterioare, la semne de cumpărare și de avertizare, astfel încât să ne putem modela permanent discursul/ acțiunile în funcție de semnalele primite.

Autorii notează:

Aceste reacții sunt indicii pe care noi le putem considera drept semnale de cumpărare sau de avertizare. Ca specialiști în vânzări, trebuie să avem capacitatea de a recunoaște aceste semnale, de a le interpreta corect și de a reacționa în consecință.
A avea succes în domeniul vânzărilor înseamnă în mare măsură a ști permanent ce anume gândesc clienții.” (Carnegie & Associates, 2003, p.200)

Astăzi voi aduce în discuție câteva lucruri despre semnalele de cumpărare.

În primul rând, trebuie să știm că ”momentul” în care clientul este pe punctul de a lua decizia de cumpărare poate dura – de la o secundă la o lună de zile sau mai mult.

Pentru a descoperi aceste semnale de cumpărare, te invit la un exercițiu de autocunoaștere: gândește-te la momentul în care tu ești gata să cumperi ceva. Cum te manifești? Ce semne trădezi? Ce spui? După ce ai identificat răspunsurile la aceste întrebări, care sunt semnalele de cumpărare, încearcă să le revezi în comportamentul clientului tău.

Atât semnalele verbale, cât și cele nonverbale sunt importante. Atunci când avem de-a face cu clienți mai închiși și nevorbăreți, semnalele nonverbale sunt, totuși, nelipsite și ne oferă cea mai multă informație.

Atunci când învățăm să identificăm semnalele de cumpărare, putem să (re)acționăm conform lor, astfel încât să nu forțăm nota și să știm când să mai vorbim și când să ne oprim, când să plasăm o ilustrație/ demonstrație/ recomandare etc. sau când să punem întrebări.

Câteva semnale de cumpărare nonverbale:
  • clientul ia o poziție mai deschisă (de exemplu, desfacerea brațelor);
  • clientul se apleacă înspre tine;
  • expresia feței clientului este mai plăcută;
  • clientul dă din cap, în semn că este de acord cu ceea ce spui;
  • clientul pășește înapoi ca să admire produsul;
  • clientul ia decizii mai puțin importante care susțin decizia principală de cumpărare;
  • clientul are o licărire neobișnuită în privire;
  • clientul face ceva care arată că deja se simte posesorul produsului;
  • etc.

Toate aceste semnale și fiecare în parte ne poate ”ameți”, oferindu-ne siguranța încheierii angajamentului. Însă cred că este important să rămânem cu capul pe umeri, pentru că manifestarea unuia sau mai multora dintre aceste semne nu reprezintă sfârșitul eforturilor noastre.

De asemenea, ca să nu greșim în interpretarea acestor semnale, este bine să punem întrebări pentru confirmare.

Exemple de întrebări:
  • Ce părere aveți până acum?
  • Care sunt opiniile dumneavoastră?
  • Ce credeți despre această idee?
  • Aceasta este imaginea pe care ați vrea să o vedeți materializându-se în cazul dumneavoastră?
  • Așa ați vrea să stea lucrurile?
  • Dacă ar fi să continuați, ați vrea să faceți niște schimbări?
  • După părerea dumneavoastră, credeți că aceasta v-ar satisface nevoile?

Deși aceste întrebări ne pot opri din galopul nostru, este foarte important să luăm în seamă semnalele de cumpărare și să punem întrebările de verificare de câte ori este nevoie.

Mai ai în minte și alte semne de cumpărare? Verbale sau nonverbale? Ai mai folosit și alte întrebări de verificare decât cele exemplificate mai sus?

M-aș bucura să le împărtășești cu cititorii blogului, astfel încât să le putem folosi și noi în viitor.


Un sfârșit de săptămână frumos! 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu