vineri, 4 octombrie 2013

Deprinderea nr.1 a unei persoane eficiente

Fara prea multe introduceri, va prezint Deprinderea nr. 1, care ne poate face persoane mai eficiente: 

Fii proactiv!

Covey spune ca A fi proactic inseamna “A fi raspunzator de viata ta.”, A avea responsabilitate asupra vietii tale.

Covey explica foarte bine acest concept, de proactivitate, in comparatie cu cel de reactivitate.

O persoana reactiva este o persoana care reactioneaza: la conditii externe, la ambianta fizica, la starea de spirit a celor din jur, la vreme. Adica este, se comporta in functie de acestea. Daca acestea sunt bune, va fi si persoana respectiva bine. Daca nu sunt tocmai bune, persoana se va asemana lor.

Ca si replica, persoanele proactive “isi poarta vremea cu ele” (Covey): indiferent de starea vremii, dispozitia lor este aceeasi. Aici este si un mic test, sa imi dau seama in care dintre cele doua tipuri ma incadrez?

Ne dam seama cum arata o persoana reactiva: “ca vremea”, “ca trestia”, “in schimbare dupa cum bate vantul”. Oare asa se spune si despre mine? Sau se spune ca am coloana vertebrala si pot sa gandesc/ sa actionez in conformitate cu hotararea mea, cu valorile mele?

Aici sta secretul – in valori. Daca reactivii se lasa condusi de impulsuri, circumstante si mediul inconjurator, atunci proactivii sunt condusi de valori si principii pe care le-au ales cu grija si le-au interiorizat.

Sunt condusi dinauntru in afara – daca iti amintesti primul articol scris din aceasta carte, exact despre aceasta ordine: dinauntru – in afara am scris.

Probabil ca am auzit fiecare dintre noi, chiar daca in alte cuvinte, urmatoarea idee exprimata de Covey:

Nu ceea ce ni se intampla ne contrariaza ori ne lezeaza, ci raspunsul pe care-l dam evenimentelor.”

Este alegerea noastra, daca sa ne lasam ghidati de circumstante sau de credinta noastra, care este dincolo de circumstante si astfel, raspunsul nostru ar trebui sa fie conform credintei, in ciuda circumstantelor.

Pana la urma, este vorba despre cine ma controleaza? Eu ma controlez pe mine, fiind, vorbind, actionand, purtandu-ma conform a ceea ce cred sau ma controleaza X ulescu, provocandu-ma sa ma comport, sa vorbesc, sa gandesc asa cum eu nu sunt si cum nu imi doresc sa fiu?

Cred ca e destul de meditat si de rumegat si, daca am fost in acord cu domnul Covey pana in acest punct, sa luam pentru noi aceasta provocare, de a ne deprinde sa fim proactivi, in controlul propriei conduite.

Data viitoare vom extinde intelegerea asupra acestui concept de proactivitate.
Pana atunci, zile de proactivitate ne doresc!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu