vineri, 8 noiembrie 2013

Constitutia personala


In dorinta de a ne duce cu gandul la final, Covey vorbeste in capitolul de astazi despre norma scrisa, criteriul general de evaluare si estimare – o constitutie.

Covey aseamana aceasta constitutie personala cu Constitutia Statelor Unite ale Americii:

Principiile pe care este intemeiata Constitutia ii acorda acesteia “o putere atemporala, chiar si in mijlocul ambiguitatilor si prefacerilor sociale”. Este citat si Thomas Jefferson: “Securitatea noastra specifica consta in posedarea unei Constitutii scrise.”

Covey este de parere ca si la nivel individual, o constituie personala poate juca acelasi rol, cu aceleasi beneficii.
Ambiguitati si prefaceri sociale? Provocari din cele mai felurite si decizii de luat, alegeri de facut? Cu acestea ne-am obisnuit sa traim, asa cum traim cu apa si cu aerul.
Un etalon dupa care sa ne masuram si sa ne luam deciziile, niste premise de la care sa pornim si la care sa incheiem procesele decizionale si aranjarea vietii si zilelor noastre este ceea ce ne poate asigura si noua o securitate si, mai mult, o consistenta a trairii noastre. Ne plasam fiinta si viata intr-un cerc, care nu are rolul de a ne limita, ci de a ne proteja pe noi si de a construi in sus, avand ca baza acel cerc. De a construi si proteja identitatea noastra – ceea ce urmarim in viata si ceea ce pretuim cel mai mult.

Te-ai gandit vreodata la faurirea unei constitutii personale? Eu cred ca da, desi nu am numit-o asa.

Pentru realizarea unei astfel de constitutii, trebuie sa incepem de la cercul de influenta, zona aceea a lucrurilor pe care le putem schimba si despre care am scris cateva articole in urma. Scopul este sa ne intalnim cu propriile valori si sa le asternem pe hartie. Sa ne decidem stelele calauzitoare in aceasta viata si sa incepem a ne asigura ca permanent mergem pe urmele lor.

Pe langa acest centru principal, care tine de ceea ce se afla in noi, exista cateva centre alternative care isi fac simtita prezenta mai mult sau mai putin in Constitutia personala:

  • Centrarea pe partener: Dependenta afectiva fata de partenerul nostru ar putea sa strice echilibrul Constitutiei personale, atunci cand simtul valorii personale deriva din statutul marital. Insasi relatia noastra de cuplu este una nesanatoasa atunci cand noi, fiecare dintre parteneri, nu avem propria structura bine dezvoltata si ferma, astfel incat sa existe o interdependenta si nu o dependenta intre noi.
  • Centrarea pe familie: Atunci cand familia devine focarul tuturor disponibilitatilor, distruge elementele indispensabile unei relatii implinite. Atunci cand ne gasim securitatea sau simtul valorii personale in traditia si cultura familiala, orice modificare apare in aceasta, echilibrul si valoarea noastra personala au si ele de suferit.
  • Centrarea pe bani: Cand simtul valorii personale se trage din banii pe care ii avem si statutul nostru economic, suntem vulnerabili de absolut tot ce ar putea-o influenta.
  • Centrarea pe munca: Iti tragi cumva identitatea din profesia ta? Din activitatile pe care le ai, avand profesia respectiva? Atunci orientarea ta interioara se limiteaza la cerintele profesionale. Si in sfere care o depasesc pe cea a profesiei, probabil ca recunosti lipsa de sens si de eficacitate.
  • Centrarea pe posesiune: Persoanele care isi construiesc identitatea pe ceea ce au – bunuri materiale, sunt mereu in primejdia cutremurarii identitatii, in cazul pierderii acestor bunuri. La fel, simtul identitatii lor depinde mult de persoanele care le sunt in jur: daca sunt persoane inferioare, se simt bine si in siguranta; daca sunt persoane superioare lor, atunci sunt bine clatinati in siguranta si confortul lor.
  • Centrarea pe placere: Placerea nu poate oferi satisfactii durabile si cautarea ei duce la vanarea de experiente tot mai intense, care poate pune in pericol nu numai simtul identitatii, dar si viata.
  • Centrarea pe prieteni/ adversari: Centrarea pe prietenie reprezinta dezvoltarea identitatii pe acceptarea sociala; asezarea unui adversar in centrul vietii tale este un pericol foarte mare, mai ales pentru ca nimeni nu ar face in mod constient acest lucru, insa multi isi traiesc viata si isi ordoneaza activitatile pentru a ii ineca mereu corabiile acestui adversar.
  • Centrarea pe biserica: A frecventa o biserica nu inseamna a trai efectiv principiile predicate in acea biserica. Covey ne avertizeaza ca putem fi foarte activi in cadrul activitatilor bisericesti si total inactivi in spiritul Evangheliei. Biserica nu poate acorda, prin ea insasi, securitate si identitate pentru o persoana, chiar daca aceasta o frecventeaza des. Biserica este doar un mijloc, insa daca nu treci de acest mijloc, pentru a avea o relatie personala cu Capul Bisericii, traind consistent conform Voii Sale, nu vei gasi o siguranta si cu atat mai putin o identitate profunda si statornica.
  • Centrarea pe sine: “Asemeni Marii Moarte din Israel, eul primeste, dar nu da niciodata. Stagneaza.” (Covey, 2011, p.104)

Sursa foto: Aici
Citind si meditand la toate aceste centre de interes, pe care le recunoastem in viata noastra? A noastra, nu a vecinului, atentioneaza si Covey. 

Covey ne indeamna ca, pentru a identifica centrul nostru de interes, sa ne analizam atent factorii – suport ai vietii noastre. Daca ne regasim in vreun centru de interes din cele descrise mai sus, atunci acela este cel care ne limiteaza eficienta.

Cred ca este bine sa lasam un timp de o saptamana sa ne gandim bine, pentru ca apoi, saptamana viitoare, avand raspunsurile de astazi, sa invatam a ne redacta o Constitutie personala, pentru a deveni persoane independente si bine orientate.

Analiza eficienta si ganduri bune sa va locuiasca mintea va doresc, in acest sfarsit de saptamana si in saptamana care urmeaza.

Pe saptamana viitoare!








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu