Bun gasit!
Am stationat
saptamana trecuta asupra a cinci principii ale interactiunilor umane.
Astazi ne vom
concentra asupra principiului castig – castig.
Acest principiu
este considerat fundamentul succesului in relatiile interumane.
Astazi vom afla ca el cuprinde cinci dimensiuni interdependente ale
vietii:
- Caracterul
Reprezinta temelia
atitudinii castig – castig.
Acesta este
cladit, la randul lui, pe trei stalpi:
Integritatea
– Covey o defineste ca valoarea pe care ne-o dam noua insine.
Integritatea este mentinuta de primele trei deprinderi.
Integritatea se
formeaza atunci cand stim ce inseamna pentru noi castigul, atunci
cand ne putem lua angajamente fata de noi insine si fata de altii si
cand le putem respecta.
Maturitatea
– o definitie imbratisata de Covey este „abilitatea de a-ti
exprima propriile sentimente si convingeri tinand cont de gandurile
si sentimentele celorlalti”(Prof. Hrand Saxenian, Haarvard Business
School) (Covey, 2011, p.204).
Mentalitatea
abundentei - Cu alte cuvinte, „exista indeajuns pentru
fiecare”. Aceasta izvoraste dintr-un profund sentiment al
sigurantei si propriei valori. „Ce-i a tau e pus deoparte” e inca
un dicton al persoanelor care au o mentalitate a abundentei.
- Relatiile
Acestea sunt
construite pe temelia caracterului. Ne amintim la acest subiect de
contul bancar emotional. Si inca o data ni se aminteste de importanta
unor relatii bazate pe incredere, credibilitate, respect.
- Acordurile
Decurg din relatii
si ofera directie modalitatii de lucru. Urmatoarele elemente trebuie
sa fie bine stipulate, pentru a avea acorduri castig – castig:
- Rezultatele dorite – ce si cand trebuie sa se intample;
- Liniile directoare – se stabilesc principiile, strategiile in cadrul carora se vor botine rezultatele;
- Resursele – instrumente de sprijin (umane, materiale, tehnologice etc.) in procesul obtinerii de rezultate;
- Administrarea responsabilitatilor – standardul executarii si data evaluarii;
- Consecintele – ce se va intampla in urma evaluarilor.
- Sisteme
Apartin
organizatiei si ele sustin contractul castig – castig: si
negocierea si evaluarea si premierea se fac dupa acelasi mod de
gandire: castig – castig. Il folosim de la inceput pana la sfarsit,
fara sa il combinam cu alte paradigme de gandire.
Toate sisteme
dintr-o organizatie (de calificare, de planificare, de comunicare,
bugetar, informational, de compensari) trebuie aliniate unei singur
paradigme (castig – castig), pentru ca rezultatele sa fie
favorabile.
- Metode
Daca stabilim
obiective de tip castig – castig, trebuie sa folosim mijloace
adecvate, tot de tip castig – castig.
Deprinderea a
patra, Gandeste castig – castig, este o mare provocare, poate cea
mai mare de pana acum si destul de dificil de inteles, poate.
Rabdare si sarg si
primele trei deprinderi cu siguranta ne vor ajuta sa dobandim si
aceasta ultima deprindere sau, ca sa fiu mai realista, sa exersam
suficient de mult principiile ei, incat sa o putem folosi cu
rezultate bune in diferite situatii din viata noastra personala sau
profesionala.
Ne recitim data
viitoare, cand urcam treapta catre deprinderea a cincea.
Curiosi care este?
Aflam saptamana
viitoare, din „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace”, sub
semnatura domnului Stephen Covey.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu