Bine te-am gasit
astazi, in ultima zi calendaristica de iarna.
Cred ca nu trebuie
sa explic in multe cuvinte ce am scris mai sus, pentru ca este un
fapt si este perceput la fel de catre noi toti.
Dar ce se intampla
atunci cand incerc sa explic ceva ce nu este un fapt asa de real si
de general, un lucru care este perceput diferit, de la persoana la
persoana?
Am scris in
ultimele articole despre importanta formarii deprinderii de a
intelege atunci cand cineva ne vorbeste. A intelege empatic si
intr-un mod in care putem naste o influenta, atunci cand o dorim.
Dar sunt destule
situatii cand noi dorim sa fim intelesi, sa se accepte un punct de
vedere pe care il avem, sa se aprobe o idee pe care o promovam.
Chiar si atunci
trebuie sa incepem tot cu a intelege. Dupa ce intelegem, putem sa
cautam sa fim intelesi. Dar si aceasta este o arta, un lucru care nu
vine de la sine, ci trebuie pregatit.
Stephen Covey
exemplifica situatia in care avem nevoie de a fi intelesi cu situatia
unei prezentari pe care o facem si care are nevoie sa fie eficace
pentru ca sa putem primi intelegere.
El considera
esenta tacticii unei prezentari eficace trei concepte din
antichitatea greaca: ethos, pathos, logos.
Ethos –
credibilitatea pe care o avem in fata oamenilor, increderea pe care o
inspiram, contul emotional.
Pathos –
latura empatica, capacitatea de a intra in rezonanta din punct de
vedere afectiv cu ceea ce comunica alta persoana.
Logos –
componenta rationala a prezentarii/ modalitatii de comunicare.
Utilizate in
aceeasi ordine in care le-am enumerat, acestea ne pot ajuta sa ne
facem intelesi. Ca si in capitolele anterioare, baza este caracterul:
caracter – calitatea relatiilor – logica prezentarii. De multe
ori incepem invers, cu logica prezentarii, bizuindu-ne pe logica,
argumentare, cuvinte. Dar sunt niste trepte care ne duc in varf si
pasind pe fiecare, la randul ei, putem atinge varful.
Suntem incurajati
in aceasta ultima parte a capitolului despre Deprinderi Eficace: sa
folosim deprinderea a cincea (Incearca mai intai sa intelegi si apoi
sa fii inteles) in prezentarile pe care le avem de facut. Doreste-ti
rezultate benefice pentru toata lumea (paradigma castig – castig),
fii profund convins de ideile tale si tineti cont de toate lucrurile
cunoscute, dar mai ales de cei carora le prezentati lucrurile.
Aceasta
deprindere, referitoare la intelegere, este cu atat mai eficace, cu
cat se afla in sfera noastra de influenta: putem coordona si controla
in mod direct modul in care intelegem si ajungem sa fim intelesi.
Este o deprindere
pe care, daca ajungem sa o practicam, avem ocazii multe sa beneficiem
de pe urma ei: de relatii de calitate, de succes in afaceri, de
incredere si credibilitate din partea celorlalti.
Acestea sunt
ultimele randuri scrise din acest capitol si imi doresc ca si eu si
tu sa fi invatat din el cum sa ascultam empatic si cum sa ne facem
intelesi. Este spre binele nostru!
O primavara
fericita va doresc, plina de intelegere!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu